jatuh love

pemilik blog:

blog bakal guru Bahasa Melayu a.k.a. Cikgu Che

sahabat alam maya

Friday, December 30, 2011

warkah buat adam


Warkah buat Adam


Wahai Adam,
Maafkan aku kerana melukaimu,
Niatku hanya satu, ku ingin mencari cinta hakiki,
Cinta yang ku dambakan, cinta Ilahi,
Bukan mainan perasaan anak muda yang hanya mahu memiliki,
Sekeping hati tanpa mahu melihat tujuan kita di sini.

Wahai Adam,
Ku ingin mencintai suamiku,
Ku ingin menjadi isteri persis isteri Nabi,
Walau ku yakin tidak akan mungkin ku mampu,
Aku akan memohon redha Ilahi,
Supaya suatu hari, ku menjadi isteri idaman suami,
Yang mampu membuatnya tersenyum,
Yang mampu membuatnya lega sepanjang zaman,
Saat di syurga, mendapat iri sang bidadari.

Wahai Adam,
Sekiranya saat ini kau dilukai,
Percayalah, di akhirat nanti lukanya tidak seperti kau impi,
Luka yang kau alami saat di duniawi, tidak sama seperti di sana nanti.
Undurlah diri selagi termampu,
Ku yakin saat kau bersedia,
Kau akan mampu membimbing isterimu,
Cintailah isterimu, saat itu kau akan tahu apa itu cinta yang sebenarnya,
Cinta yang bertemankan redha Ilahi.

Wahai Adam,
Usah kau khuatiri, usah kau ikutkan luka di hati,
Kerana janji Allah itu pasti,
Andai aku dicipta dari tulang rusukmu,
Aku pasti akan menjadi hak milikmu.
Jikalau bukan aku yang dicipta dari tulang rusukmu,
Pasrah dan redhalah,
Setiap yang berlaku adalah ketentuan Maha Pencipta.
Di saat kau mulai cintakan an-Nisa’, risiklah dia.
Walau saat itu cintamu hanya sekelumit,
Yakinlah, cintamu akan menjadi sedalam lautan,
Terutama saat kau menyedari isterimu itu seorang wanita solehah,
Yang akan mengaminkan Fatihahmu,
Yang akan sentiasa menjadi makmum mu,
Yang akan selalu mendoakan kesejahteraanmu,

Saat itu…
Bergembiralah kamu wahai Adam,
Kerana dia dicipta dari tulang rusukmu…

nukilan aishaisabella
upsi, tg.malim
2011

Saturday, December 24, 2011

sahabat sejati dan hanya Tuhan yang tahu

baik, entri kali kedua dalam masa satu hari ni nak kongsi lagu yang Cikgu Che suka. Dengar ye!=)

video

ni lagu Sahabat Sejati, oleh UNIC. kat bawah ni liriknya,

Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman, maafkanlah diriku

C/O :
Oh Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi

seterusnya, lagu yang dah lama Cikgu Che suka. Hanya Tuhan yang tahu oleh UNIC juga.=) liriknya:


Ku pendamkan perasaan ini
Ku rahsiakan rasa hati ini
Melindungkan kasih yang berputik
Tersembunyi di dasar hati

Ku pohonkan petunjuk Ilahi
Hadirkanlah insan yang sejati
Menemani kesepian ini
Mendamaikan sekeping hati

Oh Tuhanku
Berikanlah ketenangan abadi
Untukku menghadapi
Resahnya hati ini mendambakan kasih
Insan yang ku sayang

C/o:
Di hati ini
Hanya Tuhan yang tahu
Di hati ini
Aku rindu padamu
Tulus sanubari
Menantikan hadirmu
Hanyalah kau gadis pilihanku

Kerana batasan adat dan syariat
Menguji kekuatan keteguhan iman
insan yang berkasih

video