novel Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, oleh Anwar Ridhwan |
Wah, dah lama sangat tak tulis entri baru di blog Sutera ni. Esok kertas peperiksaan akhir yang pertama, semoga kami semua berjaya. Aamiin. Tapi, bukan tentang diri sendiri yang hendak dikongsikan, baru sahaja mendapat idea dari seorang rakan FB yang aktif berblog (orangnya glamor, jadi tak boleh sebut nama di sini, katanya takut timbul pelbagai spekulasi dan kontroversi! kontroversi la sangat!!..haha). Dia kata, kalau tak tahu nak tulis apa kat blog, kongsikan lah ilmu-ilmu yang belajar sepanjang di universiti. Betul juga kan? jadi hari ni, saya nak kongsi tugasan masa Sem 1 dulu, mana tahu kalau-kalau ada pelajar yang sedang mencari maklumat tentang tajuk tugasan saya ini, bolehlah dijadikan rujukan. Saya pun ambil dari pelbagai sumber juga, internet dan buku-buku. Baiklah, tugasan ini diberi semasa saya semester 1, di UPSI, oleh En. Ariff Mohamad dalam kursus Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu: Unsur-unsur Budaya
Melayu dalam Hari-hari Terakhir Seorang Seniman.
Budaya pertama ialah budaya
berpakaian. Dalam novel ini, dapat diperhatikan bahawa terdapat pemakaian
pakaian orang Melayu seperti baju Melayu dan kain sarung. Seperti yang telah
diketahui, pemakaian baju Melayu dan kain sarung ini telah lama menjadi budaya
orang Melayu. Contoh:
Rambut lelaki tua itu telah putih, panjang menutupi kedua belah
telinganya. Berbaju Melayu warna putih, berkain warna hitam – putih petak besar
– besar, lelaki tua itu berjalan bertongkat. m/s 1.
Baju Melayu lelaki itu yang berwarna putih bertukar menjadi warna
merah, basah. Lelaki itu menangis bersungguh-sungguh, kini dengan sedu sedan
yang tidak boleh ditahan-tahan lagi. m/s
9.
“ Pada fikiran Pak Hassan, betulkah Jepun hendak menyerang?” tanya seorang.
Soalan yang mendadak itu datangnya dari seorang pemuda yang bertubuh kurus
berbaju Melayu warna hitam. m/s 16.
Seterusnya ialah budaya beragama.
Dalam novel Hari-hari Terakhir Seorang Seniman ini juga, dapat
diperhatikan bahawa budaya beragama Islam begitu diterapkan bagi menggambarkan
budaya orang Melayu, antaranya solat dan mengaji Quran. Terdapat beberapa
contoh yang digarap oleh Anwar Ridwan dalam novel ini, antaranya:
Bulan Syawal baru memasuki minggu yang kedua. Seminggu yang lalu,
sebagaimana kelaziman penduduk desa itu tiap-tiap tahun, kubur-kubur
dibersihkan. m/s 2.
Lelaki tua itu membaca surah Al-Fatihah dengan perlahan sebelum
memanjatkan sepotong doa kepada Allah, memohon agar roh isterinya akan
ditempatkan Allah bersama roh hamba-hambaNya yang dikasihi. m/s 3.
Malam Syawal telah menyebabkan surau di utara desa itu menjadi sepi
sesudah waktu sembahyang Isya, sama seperti malam bulan-bulan yang lain kecuali
Ramadhan. Dan bukanlah menjadi kebiasaan pemuda-pemuda desa itu tidur di surau
pada waktu malam. m/s 11.
Ke arah selatan sedikit dari surau ini terdapat rumah Imam Mahali.
Rumah ini yang biasanya terang benderang kerana terdapat perawan-perawan
mengaji Quran atau kanak-kanak belajar membaca Muqaddam juga mulai sepi. Mereka
semua mulai pulang ke rumah masing-masing. m/s 12.
Tali kehidupan itu dipegang Allah dan Allah mengetahui segalanya. Allah
Maha Perancang. m/s 23.
Dari dalan bilik didengarnya Senah terjaga dari tidur sambil
mengucapkan “Allahu Akbar,” perlahan dan tenang. m/s 31.
Unsur budaya yang ketiga ialah budaya
bergotong-royong. Bergotong-royong merupakan aktiviti masyarakat Melayu
dalam melakukan sesuatu bersama-sama contohnya kenduri. Budaya ini juga dapat
diperhatikan dalam novel ini, apabila penduduk kampung selalu bergotong-royong
untuk membantu Pak Hassan ataupun dalam majlis tertentu. Antara contoh unsur
budaya bergotong-royong ialah:
Dalam masa yang sama, keramah-tamahan lelaki itu suami isteri segera
menambat hati penduduk desa. Dan apabila mereka tahu Imam Mahali telah
memberikan sebahagian dari tanahnya untuk lelaki itu, mereka turut ingin
menyumbangkan bakti dengan bergotong-royong membuatkan sepetak sawah untuk
lelaki tersebut sekeluarga. m/s 21.
Petak sawah untuk lelaki itu – yang dibuat secara gotong royong oleh
penduduk desa – belum cukup dalam sedangkan hujan Monsun Timur Laut mulai turun
dengan lebat, mengguyur dari langit. m/s 22.
Unsur budaya seterusnya yang terdapat dalam novel ini ialah menggunakan
perubatan tradisional seperti bomoh
dan bidan. Bomoh merupakan individu yang merawat penyakit seperti dirasuk,
demam panas dan sebagainya, manakala bidan pula ialah orang yang menguruskan
seorang perempuan yang bersalin. Antara contoh yang terdapat dalam novel ini
ialah:
Mujurlah bidan Mariam ada di rumah. Setelah bidan itu memohon kebenaran
dari suaminya, Haji Ashaari, yang pendiam itu, dia pun pergi ke rumah Selamah.
Suami Selamah menjinjing bakul bidan Mariam. m/s 5.
Suami Selamah sentiasa duduk di luar bilik. Bidan Mariam menunggu
Selamah di dalam bilik. Bila Selamah sudah berhenti mengerang tanda belum
masanya melahirkan anak, bidan Mariam keluar bilik, duduk atau baring tidak
jauh dari suami Selamah. m/s 6.
Pada suatu Subuh pertengahan November, sakit isterinya bertambah kuat.
Lelaki itu telah merawat isterinya dengan segala kebolehan yang ada pada
dirinya. Apabila usahanya tidak mendatangkan sebarang kesan, bomoh Mahmud telah
dipanggil. m/s 8.
Bomoh Mahmud terus membakar kemenyan. Bomoh Mahmud terus mengunyah
serta menyemburkan sirih. Bomoh Mahmud juga tidak putus-putus menjampi air yang
akan disudukan ke mulut Selamah. m/s 8.
Pak Hassan sudah mencurahkan segala kebolehannya untuk menyembuhkan Mat
Junuh, tetapi tidak berhasil. Akhirnya Bomoh Mahmud telah dipanggil dan bomoh
ini mengesahkan bahawa penunggu pokok kekabu itu telah marah kepada Mat Junuh
yang telah menghina serta mengotorkan istananya. m/s 51.
Dalam novel ini juga terdapat unsur
kepercayaan dan tradisi atau adat orang Melayu. Kepercayaan orang Melayu
terhadap alam ghaib seperti penunggu juga dipersembahkan dalam novel ini.
Selain itu, terdapat juga adat yang mungkin masih diamalkan hingga hari ini.
Contoh petikan:
Di desa ini ada adat bertamu dipanggil muyi iaitu berkunjung ke
rumah seseorang yang baru dikurniakan cahaya mata terutamanya dalam masa
seminggu sesudah sang bayi dilahirkan. m/s 7.
Pada suatu malam ketika Mat Junuh berumur lima tahun, tiba-tiba dia
jatuh sakit. Menurut kawan-kawannya, pada sorenya Mat Junuh telah kencing di
banir pokok kekabu itu. Menurut kepercayaan penduduk desa, pastilah Mat Junuh
telah kena ‘tegur’ oleh penunggu pokok tersebut. m/s 51.
Seterusnya ialah unsur seni
karya yang baik iaitu budaya bercerita. Seperti diketahui, watak utama
cerita ini iaitu Pak Hassan merupakan seorang penglipur lara yang tugasnya
bercerita dan menghiburkan masyarakat. Selain itu, unsur seni karya yang
merujuk kepada seni bina atau seni ukir yang dihasilkan oleh manusia juga
terdapat dalam novel ini. Sebagai contoh:
Malam itu, lelaki tua tersebut sedang duduk bersila menceritakan kisah
“Si Gembang” atau “Teluk Bidung Kota Lama”. m/s 12.
Lantai ruang itu dialas dengan beberapa helai tikar mengkuang yang
bercorak halus dan berwarna-warni hasil dari kerja tangan yang mahir. m/s 13.
Lelaki itu memohon kepada Imam Mahali untuk tumpang bermalam dan di
samping itu – jika penduduk desa sudi – dia akan meriwayatkan kisah “Raja Dera”
sebagai pengisi malam. m/s 20.
Berita kedatangan tukang cerita itu telah tersebar dengan cepat, dan
hasilnya pada malam itu surau penuh padat dengan penduduk desa, lelaki dan
perempuan. m/s 21.
Pada waktu malam pula lelaki itu duduk bercerita dari waktu sesudah
sembahyang Isya sampailah waktu dinihari. m/s 22.
Arwah ayah saya – oh moga-moga Allah menempatkan rohnya bersama-sama
roh hamba-hambaNya yang beriman – meninggalkan pusaka rebab bertali tiga dan
sekeping tanah sawah. m/s 23.
Saya telah memilih rebab bertali tiga. Saya memilih apa yang telah ayah
saya juga pilih di mana melaluinya dia memperoleh keseronokan, ketenangan dan
kepuasan. m/s 23.
Saya telah mengingat dan menghayati lebih sepuluh buah cerita dan
kebanyakannya turut menyentuh soal percintaan. m/s 25.
Selain itu, unsur teknologi
juga terdapat dalam novel ini. Unsur teknologi yang dimaksudkan ialah kehadiran
radio yang mengalihkan tumpuan penduduk kampung daripada cerita-cerita Pak Hassan
kepada radio yang lebih canggih pada masa itu. Contohnya:
“Ayah diam. Ayah gelisah. Senah fikir betullah Jepun hendak datang.
Tapi, menurut Salasiah, Paman Bahari hendak beli sebuah radio. Kalau sudah ada
radio di rumah Paman Bahari, bolehkah Senah pergi mendengarnya?” m/s 20.
“Senah selalu datang ke rumah Paman Bahari mendengar radio. Tidakkah
dia memberitahu Pak Hassan tentang berita itu?” m/s 39.
Sejak Paman Bahari membeli radio, rumahnya sering saja menjadi tumpuan,
khususnya kanak-kanak. Pagi-pagi lagi sudah ada empat atau lima kanak-kanak
datang untuk mendengar radio, dan hingga siaran akhir masih ada beberapa orang
duduk bersila mengelilingi radio itu. m/s 42.
“Aku suka mendengar radio dari mendengar cerita ayah Mat Junuh ini.”
Kata Salleh. “Engkau bagaimana Aziz?”
“Aku pun begitu. Menghadap lelaki tua itu lama-lama jemulah!” m/s 45.
“Aku tak suka Mat Junuh mendengar radio.” rungut lelaki tua itu di
dalam hati. “Senah tak mengapa kerana dia perempuan. Mat Junuh harus jadi macam
aku: Membentuk kehidupan manusia supaya menjadi lebih jernih. Bukan dihanyutkan
oleh alunan radio itu... Tapi. Tapi dia begitu!” m/s 48.
Unsur
kebiasaan seperti budaya makan
menggunakan tangan juga ditunjukkan dalam novel ini. Budaya ini telah lama
diamalkan oleh masyarakat Melayu dan menjadi warisan sehingga sekarang. Contoh
yang ditunjukkan ialah melalui watak utama, iaitu Pak Hassan:
Dia sudah hampir mencelupkan tapak tangan kanannya ke dalam mangkuk
pembasuh tangan sewaktu disedarinya ada seorang lelaki sedang berjalan melewati
rumahnya. Pada masa itu sebenarnya dia pun sedang memikirkan bagaimanakah dia
boleh kembali dalam masyarakat sesudah menyisihkan diri buat beberapa lama
sebaik-baik sahaja Selamah meninggalkannya. m/s 33.
Kesemua unsur budaya Melayu ini diterapkan oleh Anwar Ridhwan dalam novel
Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, antara unsur budaya Melayu yang
diterapkan ialah budaya berpakaian, beragama, perubatan tradisional, makan,
kebiasaan, hasil karya yang baik, bergotong-royong dan juga teknologi.
moga bermanfaat.. assalamualaikum..=)
No comments:
Post a Comment