jatuh love

pemilik blog:

blog bakal guru Bahasa Melayu a.k.a. Cikgu Che

sahabat alam maya

Wednesday, March 16, 2011

ADUHAI BAHASAKU…


Situasi 9: Kemajuan teknologi sekarang memang membanggakan. Namun, turut merungsingkan apabila masyarakat menggunakan bahasa yang terlalu mudah, senang kata mereka. Ringkas dan padat (turut berlaku pada diri sendiri), oleh itu akan dimanipulasi di blog ini. Penggunaan sistem pesanan ringkas atau SMS misalnya, tidak ada lagi perkataan yang dieja dengan betul. Sebagai contoh,

U all nk mkn aper ari ni?

Bukan sahaja ejaan yang salah, malahan turut digunakan bahasa rojak (seperti contoh di atas: bahasa Inggeris dalam penggunaan bahasa Melayu). Dalam contoh di atas, nk merujuk kepada hendak, mkn pula makan, apa yang sepatutnya hanya 3 abjad ditambahkan menjadi aper, ari pula ialah hari dan ni merujuk kepada ini. Namun, secara logiknya, mungkin sukar untuk menaip di dalam telefon bimbit ayat seperti ini:

Kamu semua hendak makan apa hari ini?

Kelihatan terlalu formal jika hendak dibandingkan dengan contoh sebelum ini, namun bahasa tersebut harus kita gunakan. Hal inilah yang merungsingkan ahli bahasa kita sekarang, penggunaan bahasa yang terlalu ringkas hingga menyebabkan bahasa Melayu kian tercemar.

No comments:

Post a Comment