jatuh love

pemilik blog:

blog bakal guru Bahasa Melayu a.k.a. Cikgu Che

sahabat alam maya

Wednesday, March 16, 2011

HMM,,,WANGI..

Situasi 27:

Aku: Assalamualaikum, saya ada jual perfume… nak tengok tester tak?

Ini cerita aku. Selain belajar, aku juga ada membuat kerja sampingan, jual minyak wangi kepada pelajar-pelajar di kolej Harun Aminurrashid ini (cari duit lebih). Situasi yang ingin ditunjukkan di sini bukan sahaja aku menggunakan bahasa rojak apabila meniaga, malahan penerimaan pelanggan setiap kali aku mengetuk pintu rumah mereka. Biasalah, sikap manusia, bukan semuanya sama dan baik belaka. Bak kata pepatah, rambut sama hitam, hati lain-lain. Ada yang melayan aku dengan baik, menolak dengan baik sekiranya mereka tidak berminat untuk membeli, namun ada juga yang langsung tak pandang aku, salam pun tak tahu dijawab atau tidak, muka masam mencuka, sepatutnya aku yang buat muka, sebab penat pergi rumah ke rumah, tapi macam biasa, pengguna sentiasa betul!

Penerangan: Walaupun kita tidak suka atau malas hendak melayan seseorang individu terutama peniaga (khususnya peniaga jualan langsung), cubalah untuk menggunakan bahasa yang lembut dan tidak mengguris hati orang lain. Bahasa budaya kita, gunakanlah bahasa selembut sutera.

No comments:

Post a Comment