jatuh love

pemilik blog:

blog bakal guru Bahasa Melayu a.k.a. Cikgu Che

sahabat alam maya

Wednesday, March 16, 2011

PAK CIK…tumpang tanya…

Situasi 7: Aku sedang menunggu bas di hadapan kampus UPSI sewaktu kejadian ini berlaku. Ketika itu, aku berada di belakang seorang pensyarah yang bergelar Dr. Beliau kelihatan seperti sedang menunggu seseorag, kawannya barangkali. Walaupun aku bukan pelajar pensyarah tersebut, namun aku tahu dia seorang pensyarah kerana dia aku pernah terserempak dengan beliau di dewan kuliah di Proton City. Pakaiannya hari itu biasa sahaja, mungkin tidak ada kuliah pada hari tersebut. Tiba-tiba, aku terdengar seorang pelajar menyapanya..

Pelajar: Maaf, pakcik.. tumpang tanya, pak cik tahu ke macam mana nak naik bas ke Taman Bernam?

Pensyarah: Kamu naik aje bas yang ada labelnya Taman Bernam! Tahu baca kan…

Ringkas jawapannya, namun bagi aku terdengar juga bunyi sinis pada jawapan itu, mungkin silap pelajar itu juga, ingin menyapa, gunakanlah panggilan sepatutnya. Walaupun orang itu kelihatan selekeh, panggilan ‘encik’ mungkin lebih sesuai, sekiranya kita betul-betul tidak tahu akan pangkat seseorang itu.

No comments:

Post a Comment