jatuh love

pemilik blog:

blog bakal guru Bahasa Melayu a.k.a. Cikgu Che

sahabat alam maya

Wednesday, March 16, 2011

“NAMA SAJA ORANG MELAYU”

Situasi 16: Kali ini aku terpanggil untuk menonton filem lama artis lagenda, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Terdapat satu babak dalam cerita Seniman Bujang Lapok yang menegaskan mengenai bahasa yang menunjukkan siapa kita (bahasa menunjukkan bangsa). Perhatikan dialog ini:

"Nama saja orang Melayu, sikit adab pun tak tau. Panggil orang hoi, hoi, hoi. Saya ni apa? Kayu kah? batu kah?" (dialog pengawal keselamatan berbangsa Benggali)
"Alamak, Benggali tu bahasakan kita lah,". (Sudin)
"Memang betul apa yang dia cakap, engkau tu mana ada bahasa, panggil orang hoi, hoi, hoi, bahasa menunjukkan bangsa tau ..." (Ramlee)
[Seniman Bujang Lapok]

Berdasarkan dialog di atas, kita dapat melihat betapa pentingnya bagi kita terutamanya orang Melayu untuk menjaga adab sopan dan etika ketika berbahasa. Dalam dialog ini, Sudin dikatakan tidak mempunyai bahasa kerana langsung tidak menghormati pengawal keselamatan di panggung tersebut kerana memanggilnya dengan panggilan ‘hoi’ sahaja. Bahasa yang kita gunakan menunjukkan bangsa kita, seperti yang dijelaskan dalam dialog oleh Tan Sri P. Ramlee.

bahasa melambangkan bangsa (seniman bujang lapok)

No comments:

Post a Comment